Prawa pacjenta – poznaj swoje prawa

prawo

Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz inne akty prawne określają szereg praw, jakie ma każdy pacjent. Dowiedz się, czego masz prawo wymagać i nie pozwól na łamanie swoich praw.

  1. Masz prawo być leczony zgodnie z aktualną wiedzą medyczną.
  2. Masz prawo do natychmiastowych świadczeń zdrowotnych w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia.
  3. Masz prawo do informacji na temat twojego stanu zdrowia.
  4. Masz prawo wiedzieć jakie decyzje są podejmowane w twoim procesie leczenia.
  5. Masz prawo uczestniczyć w podejmowaniu decyzji o twoim procesie leczenia.
  6. Masz prawo odmówić zaproponowanej terapii.
  7. Masz prawo do wglądu w twoją dokumentację medyczną.
  8. W przypadku gdy w danym ośrodku gwarantowane świadczenie nie jest dostępne, ośrodek powinien wskazać placówkę, która poprowadzi leczenie.
  9. W przypadku, gdy wyczerpano wszystkie dostępne opcje terapeutyczne lub twój stan nie pozwala na kontynuację leczenia masz prawo do opieki hospicyjnej – skierowanie wystawia lekarz.
  10. Masz prawo żądać, aby lekarz lub pielęgniarka zasięgnęli opinii innego lekarza / pielęgniarki. Lekarz / pielęgniarka może odmówić, jeśli uzna, że jest to bezzasadne, w takiej sytuacji odmowa musi być odnotowana w dokumentacji medycznej.
  11. Masz prawo do leczenia bólu.
  12. Na twoje życzenie przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych może być obecna osoba bliska. Lekarz ma prawo odmówić jej obecności ze względu na zagrożenie epidemiczne lub zagrożenie zdrowotne pacjenta; w takiej sytuacji odmowa musi odnotowana w dokumentacji medycznej.
  13. Masz prawo wyboru sposobu zapisu na wizytę u lekarza – osobiście, telefonicznie lub za pośrednictwem osoby trzeciej. Przychodnia ma obowiązek zapewnić rejestrację pacjentów na podstawie zgłoszenia we wszystkich tych formach.

Jeśli czujesz, że twoje prawa są łamane lub mają miejsce nadużycia kontaktuj się z pełnomocnikiem ds. praw pacjenta w szpitalu i proś o odpowiedź na piśmie!

Więcej informacji znajdziesz na stronie: www.rpp.gov.pl/dla-pacjenta/prawa-pacjenta/

Możesz też skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta – tel. 800-190-590 (od poniedziałku do piątku, od 08:00 do 18:00) lub umówić się na osobiste spotkanie w Biurze. Więcej informacji na stronie: www.rpp.gov.pl/kontakt/mozliwosci-kontaktu/

Powiązane artykuły